Sunt artisti si sunt compozitori.
Apoi, sunt cei care le fac pe ambele si le fac bine.
Dar ei sunt mai putini.
In 15 ani de Companie si dupa zeci de absolventi care ba au urmat drumul muzicii, ba au ales orice altceva, iata cateva lucruri pe care ar trebui sa le stii pentru atunci cand iti vei pune ideile creative pe hartie.
Vei compune prost
… dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa compui.
Nimeni nu se naste “bun” la ceva. Pana si compozitorii mari au trecut prin faze de “suna binisor”, de mediocritate, de trecerea peste zile proaste si au produs pana si extrem de prost.
Disciplina si perseverenta, adica studiu zilnic si studiu corect, isi vor spune cuvantul. Fii deschis la posibilitatea esecului, accepta ca uneori, compui prost, invata din greseli si compune mai bine.
Nu te astepta sa fie usor. Pentru ca daca iti propui sa faci ceva bine, ceva ce rezoneaza cu tine, trebui sa dai mult de la tine. Si nu, asta nu e deloc usor.
Vei avea alte prioritati
E greu, la inceput de drum, sa gasesti un ritm, un vers, o melodie prin care sa iti exprimi dorintele, temerile, sperantele, esecurile si cate si mai cate. Si e chiar si mai dificil daca faci si 1000 de alte lucruri pe langa compozitie.
Nu conteaza ca urmezi un curs de compozitie in paralel cu cursul tau de la facultate si ca incerci sa scrii in timpul liber, sau ca lucrezi de acasa si iti imparti timpul dupa cum iti doresti – mereu vei avea alte prioritati pe langa munca ta creativa.
Se intampla.
Asta nu inseamna ca nu poti sa iti propui sa faci ceva, atata timp cat te dedici muncii tale si revii mereu la muzica.
Va veni apoi ziua in care iti vei propune sa iti dedici X timp pe zi pentru a compune ceva, orice. Acel X poate fi orice. Ore, minute, zeci de minute.
Si atunci, iti vei raspunde si la intrebarea, “Cat de importanta e muzica pentru mine?”. Pentru ca daca muzica e intradevar importanta pentru tine, iti vei face zilnic timp, oricat de putin, pentru a invata, pentru a gresi si pentru a creste.
Vei da de obstacole
In Companie, ii spunem blocaj creativ.
Steven Pressfield ii spune, in cartea sa, “Razboiul artei”, Rezistenta. E adversarul care sta intre viata pe care ti-o doresti si viata pe care o ai acum. E vocea aceea care iti sopteste sa nu iti spui parerea la curs, chiar daca ai ceva de spus. E vocea aceea “rationala” care iti spune “Cine ar veni sa ma asculte pe mine cantand?”. E vocea aceea care incearca sa te salveze de la rusine si penibil, spunandu-ti sa nu scoti un sunet, pana cand nu esti extraordinar.
Rezistenta e lupta pe care o ducem cu un inamic intern si care poate fi castigata doar observand-ne noi pe noi insine. Pressfield spune ca atunci cand lucram la evolutia noastra creativa, cu cat ne confuntam cu alegeri care ne imping mai mult spre progres, cu atat intampinam Rezistenta mai mare in actiunile noastre spre aceste alegeri.
Asa ca fii constient de Rezistenta si fa ce poti pentru a o amuti.
Nimeni nu iti va analiza munca la fel de bine ca tine
Trebuie sa inveti sa fii cel mai infocat suporter al tau, dar si cel mai vocal critic.
Vei primi feedback din stanga si din dreapta, dar nimeni nu va putea sa iti analizeze gandirea, trairea interioara, cele mai des intalnite obstacole si punctele forte, asa cum vei putea doar tu.
Daca simti ca munca ta este lipsita de substanta, analizeaza ce te inspira. Incearca sa intelegi ce nu rezoneaza cu tine, ce nu rezoneaza cu publicul tau, ce te motiveaza si ia-o de la capat.
Daca simti ca nu iti poti exprima unele idei, incerca sa intelegi de ce nu au gandurile tale cursivitate si clarifica-ti-le intai tie.
Un artist bun, un lider bun, un scriitor bun… toti care sunt buni la ceea ce fac, au un lucru in comun – se auto-analizeaza constant.
Idei de final
Compozitia, ca oricare alta aptitudine creativa, este mai placuta ca o calatorie, decat ca destinatie. Croieste-ti calea si bucura-te de cunostintele pe care le dobandesti cu fiecare melodie si cu fiecare vers scris.
Bucura-te de munca ta in fiecare zi.
Sunt artisti si sunt compozitori.
Apoi, sunt cei care le fac pe ambele si le fac bine.
Dar ei sunt mai putini.
In 15 ani de Companie si dupa zeci de absolventi care ba au urmat drumul muzicii, ba au ales orice altceva, iata cateva lucruri pe care ar trebui sa le stii pentru atunci cand iti vei pune ideile creative pe hartie.
Vei compune prost
… dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa compui.
Nimeni nu se naste “bun” la ceva. Pana si compozitorii mari au trecut prin faze de “suna binisor”, de mediocritate, de trecerea peste zile proaste si au produs pana si extrem de prost.
Disciplina si perseverenta, adica studiu zilnic si studiu corect, isi vor spune cuvantul. Fii deschis la posibilitatea esecului, accepta ca uneori, compui prost, invata din greseli si compune mai bine.
Nu te astepta sa fie usor. Pentru ca daca iti propui sa faci ceva bine, ceva ce rezoneaza cu tine, trebui sa dai mult de la tine. Si nu, asta nu e deloc usor.
Vei avea alte prioritati
E greu, la inceput de drum, sa gasesti un ritm, un vers, o melodie prin care sa iti exprimi dorintele, temerile, sperantele, esecurile si cate si mai cate. Si e chiar si mai dificil daca faci si 1000 de alte lucruri pe langa compozitie.
Nu conteaza ca urmezi un curs de compozitie in paralel cu cursul tau de la facultate si ca incerci sa scrii in timpul liber, sau ca lucrezi de acasa si iti imparti timpul dupa cum iti doresti – mereu vei avea alte prioritati pe langa munca ta creativa.
Se intampla.
Asta nu inseamna ca nu poti sa iti propui sa faci ceva, atata timp cat te dedici muncii tale si revii mereu la muzica.
Va veni apoi ziua in care iti vei propune sa iti dedici X timp pe zi pentru a compune ceva, orice. Acel X poate fi orice. Ore, minute, zeci de minute.
Si atunci, iti vei raspunde si la intrebarea, “Cat de importanta e muzica pentru mine?”. Pentru ca daca muzica e intradevar importanta pentru tine, iti vei face zilnic timp, oricat de putin, pentru a invata, pentru a gresi si pentru a creste.
Vei da de obstacole
In Companie, ii spunem blocaj creativ.
Steven Pressfield ii spune, in cartea sa, “Razboiul artei”, Rezistenta. E adversarul care sta intre viata pe care ti-o doresti si viata pe care o ai acum. E vocea aceea care iti sopteste sa nu iti spui parerea la curs, chiar daca ai ceva de spus. E vocea aceea “rationala” care iti spune “Cine ar veni sa ma asculte pe mine cantand?”. E vocea aceea care incearca sa te salveze de la rusine si penibil, spunandu-ti sa nu scoti un sunet, pana cand nu esti extraordinar.
Rezistenta e lupta pe care o ducem cu un inamic intern si care poate fi castigata doar observand-ne noi pe noi insine. Pressfield spune ca atunci cand lucram la evolutia noastra creativa, cu cat ne confuntam cu alegeri care ne imping mai mult spre progres, cu atat intampinam Rezistenta mai mare in actiunile noastre spre aceste alegeri.
Asa ca fii constient de Rezistenta si fa ce poti pentru a o amuti.
Nimeni nu iti va analiza munca la fel de bine ca tine
Trebuie sa inveti sa fii cel mai infocat suporter al tau, dar si cel mai vocal critic.
Vei primi feedback din stanga si din dreapta, dar nimeni nu va putea sa iti analizeze gandirea, trairea interioara, cele mai des intalnite obstacole si punctele forte, asa cum vei putea doar tu.
Daca simti ca munca ta este lipsita de substanta, analizeaza ce te inspira. Incearca sa intelegi ce nu rezoneaza cu tine, ce nu rezoneaza cu publicul tau, ce te motiveaza si ia-o de la capat.
Daca simti ca nu iti poti exprima unele idei, incerca sa intelegi de ce nu au gandurile tale cursivitate si clarifica-ti-le intai tie.
Un artist bun, un lider bun, un scriitor bun… toti care sunt buni la ceea ce fac, au un lucru in comun – se auto-analizeaza constant.
Idei de final
Compozitia, ca oricare alta aptitudine creativa, este mai placuta ca o calatorie, decat ca destinatie. Croieste-ti calea si bucura-te de cunostintele pe care le dobandesti cu fiecare melodie si cu fiecare vers scris.
Bucura-te de munca ta in fiecare zi.
Unde ne gasesti
Strada Siret, Nr 61, Sector 1, Bucuresti
Unde te auzi cu noi
0724003304
Unde ne scrii
office@companiadeartisti.ro