A fost odata un artist

A fost odata un artist

Si avea teluri: voia sa conteze. Sa fie important. Sa aiba libertate si puterea de a crea ce isi doreste. Voia respect si recunoastere pentru realizarile sale. Nu din mandrie sau egoism, ci pentru ca voia sa isi atinga potentialul.

Vedem umilinta ca pe o calitate admirabila. Problema este ca noi stim ca nu ne va ajuta sa realizam tot ce am mentionat mai sus. Ne temem ca daca suntem umili, ajungem irelevanti.

Oamenii spun des ca ego-ul e nociv, ca distruge creativitatea si fericirea. Fiecare dintre noi stim cel putin un individ cu iluzii de grandoare, care se autodistruge. Si apoi vine paradoxul,

“Dar e important sa ai putin ego, nu?”

Sunt doua motive pentru care noi credem ca nu este cazul…

1. Esenta creativitatii este o legatura profunda si continua cu lumea din jurul tau.

Pentru a crea arta atemporala si cu insemnatate, trebuie intai sa te intelegi pe tine. Trebuie sa intelegi oamenii din jur si arta lor. Nu in mod delirant, ci in mod intuitiv. Daca ego-ul este vocea care iti spune ca esti mai bun decat esti, am putea spune ca ego-ul inhiba exprimarea artistica, stand in calea legaturii directe si oneste pe care o ai cu lumea din jur.

Asa ca in arta, ai nevoie de o doza de realism.

Din aceasta legatura provin toate piesele importante din puzzle:

Nu putem reda adevar, daca nu suntem capabili sa il apreciem. Nu putem invata si creste, daca adevarul nostru personal este mai presus de orice alta opinie. Nu putem forma o legatura cu oamenii din jur, daca ne vedem mai presus ca ei. Nu putem recunoaste oportunitati (sau sa ni le cream noi singuri), daca traim in lumea noastra. Nu putem avea incredere deplina in noi insine, daca nu ne intelegem in mod realist punctele forte si la ce mai trebuie sa lucram. Si in mod cert, nu putem rezona cu sau motiva un public sa traiasca emotii si experiente prin arta noastra, daca nu intelegem cele mai profunde si ascunse dorinte ale firii umane.

Intr-un interviu pe subiectul “cum definim arta proasta?”, scriitorul Toby Litt a declarat, “Textele proaste sunt aproape mereu o poezie de dragoste adresate de scriitor, scriitorului.”

Dar ego-ul nu ne lasa sa auzim asta.

In muzica, pana si cand incercam sa construim un moment fictiv, apelam la cunostintele pe care le avem despre natura umana si adevar. Iar in executia momentului, artistul primeste, evalueaza si integreaza raspunsul publicului pentru a invata sa redea mesajul intr-un mod autentic.

Asta nu se poate intampla, daca artistul crede deja ca interpretarea sa este fara cursur. De aceea, cea mai importanta trasatura a omului creativ este deschiderea.

2. Creativitatea cere o legatura profunda cu alti artisti

… si cu toti oamenii implicati intr-un proiect sau o colaborare. Ego-ul ne impiedica de la a cultiva relatii de durata cu oameni cu care ba ne vedem ca fiind in competitie, ba ne vedem ca fiind mai buni decat ei.

Colaborarea este necesara in fiecare aspect al vietii. In muzica, este aerul pe care il respiram. Cand artistii lucreaza impreuna, munca lor capata dimensiuni noi. Ajung sa inteleaga specializari noi, sound-uri noi si stiluri noi. Pe masura ce actul artistic se dezvolta, ajung sa lucreze cu promoteri, cu ingineri de sunet, cu coregrafi si cu DJ. Colaborarea este sursa principala de inspiratie si motivul pentru care atat de multi artisti cu vechime sunt in continuare prezenti in clasamentele momentului.

Cand oamenii spun “putin ego e important”, se gandesc de fapt la increderea in fortele proprii. E important sa fii increzator in ceea ce stii sa faci, pentru a avea succes? Bineinteles. Dar trebuie sa intelegi diferenta dintre ego si incredere. Pentru ca este o distinctie importanta.

Increderea in tine, la fel ca increderea in cei din jur, se castiga. Ego-ul se bazeaza pe deziluzie si pe vise de grandoare. Este ceva artificial. Increderea in tine nu ii indeparteaza pe ceilalti. Din contra, iti permite sa rezonezi mai usor cu oamenii din jur, pentru ca te-ai eliberat de incertitudini si de frica. Atunci cand redai incredere, esti mai empatic si iti permiti sa fii vulnerabil.

Increderea este calma, plina de compasiune, curioasa si atenta.

Ego-ul are efectul opus.

Avem impresia ca trebuie sa pastram o doza mica de ego pentru a excela. Din ce cauza? De frica. Pentru ca goana dupa rezultate si munca extraordinara ne ingrozeste. Ego-ul ne linisteste acea frica. Inlocuieste momentele acelea de ratiune, “Nu sunt pregatit acum”, cu “Sunt bun, stiu ce fac. Nu am cum sa gresesc .”

Ne spune ce vrem sa auzim, atunci cand vrem sa o auzim. E o solutie pe moment cu consecinte pe termen lung. Pentru ca stim cu totii cum se sfarsesc acele povesti. Nu au un final fericit. Nu sunt multimi care aclama.

Cochetam cu aroganta si cu povesti inflorite, in timp ce pierdem din vedere ce inseamna de fapt sa ai succes. Este vorba de a aprecia ceea ce ai, dar de a continua sa iti cultivi taria de caracter, cunostintele si standardele la care lucrezi. Pentru ca la un moment dat, roata se va intoarce. Si vei vrea pe cineva in coltul tau care sa te sustina.

Fii exigent in aspiratii, bucura-te cu gratie de succes si nu renunta cand ai parte de esecuri.

Si avea teluri: voia sa conteze. Sa fie important. Sa aiba libertate si puterea de a crea ce isi doreste. Voia respect si recunoastere pentru realizarile sale. Nu din mandrie sau egoism, ci pentru ca voia sa isi atinga potentialul.

Vedem umilinta ca pe o calitate admirabila. Problema este ca noi stim ca nu ne va ajuta sa realizam tot ce am mentionat mai sus. Ne temem ca daca suntem umili, ajungem irelevanti.

Oamenii spun des ca ego-ul e nociv, ca distruge creativitatea si fericirea. Fiecare dintre noi stim cel putin un individ cu iluzii de grandoare, care se autodistruge. Si apoi vine paradoxul,

“Dar e important sa ai putin ego, nu?”

Sunt doua motive pentru care noi credem ca nu este cazul…

1. Esenta creativitatii este o legatura profunda si continua cu lumea din jurul tau.

Pentru a crea arta atemporala si cu insemnatate, trebuie intai sa te intelegi pe tine. Trebuie sa intelegi oamenii din jur si arta lor. Nu in mod delirant, ci in mod intuitiv. Daca ego-ul este vocea care iti spune ca esti mai bun decat esti, am putea spune ca ego-ul inhiba exprimarea artistica, stand in calea legaturii directe si oneste pe care o ai cu lumea din jur.

Asa ca in arta, ai nevoie de o doza de realism.

Din aceasta legatura provin toate piesele importante din puzzle:

Nu putem reda adevar, daca nu suntem capabili sa il apreciem. Nu putem invata si creste, daca adevarul nostru personal este mai presus de orice alta opinie. Nu putem forma o legatura cu oamenii din jur, daca ne vedem mai presus ca ei. Nu putem recunoaste oportunitati (sau sa ni le cream noi singuri), daca traim in lumea noastra. Nu putem avea incredere deplina in noi insine, daca nu ne intelegem in mod realist punctele forte si la ce mai trebuie sa lucram. Si in mod cert, nu putem rezona cu sau motiva un public sa traiasca emotii si experiente prin arta noastra, daca nu intelegem cele mai profunde si ascunse dorinte ale firii umane.

Intr-un interviu pe subiectul “cum definim arta proasta?”, scriitorul Toby Litt a declarat, “Textele proaste sunt aproape mereu o poezie de dragoste adresate de scriitor, scriitorului.”

Dar ego-ul nu ne lasa sa auzim asta.

In muzica, pana si cand incercam sa construim un moment fictiv, apelam la cunostintele pe care le avem despre natura umana si adevar. Iar in executia momentului, artistul primeste, evalueaza si integreaza raspunsul publicului pentru a invata sa redea mesajul intr-un mod autentic.

Asta nu se poate intampla, daca artistul crede deja ca interpretarea sa este fara cursur. De aceea, cea mai importanta trasatura a omului creativ este deschiderea.

2. Creativitatea cere o legatura profunda cu alti artisti

… si cu toti oamenii implicati intr-un proiect sau o colaborare. Ego-ul ne impiedica de la a cultiva relatii de durata cu oameni cu care ba ne vedem ca fiind in competitie, ba ne vedem ca fiind mai buni decat ei.

Colaborarea este necesara in fiecare aspect al vietii. In muzica, este aerul pe care il respiram. Cand artistii lucreaza impreuna, munca lor capata dimensiuni noi. Ajung sa inteleaga specializari noi, sound-uri noi si stiluri noi. Pe masura ce actul artistic se dezvolta, ajung sa lucreze cu promoteri, cu ingineri de sunet, cu coregrafi si cu DJ. Colaborarea este sursa principala de inspiratie si motivul pentru care atat de multi artisti cu vechime sunt in continuare prezenti in clasamentele momentului.

Cand oamenii spun “putin ego e important”, se gandesc de fapt la increderea in fortele proprii. E important sa fii increzator in ceea ce stii sa faci, pentru a avea succes? Bineinteles. Dar trebuie sa intelegi diferenta dintre ego si incredere. Pentru ca este o distinctie importanta.

Increderea in tine, la fel ca increderea in cei din jur, se castiga. Ego-ul se bazeaza pe deziluzie si pe vise de grandoare. Este ceva artificial. Increderea in tine nu ii indeparteaza pe ceilalti. Din contra, iti permite sa rezonezi mai usor cu oamenii din jur, pentru ca te-ai eliberat de incertitudini si de frica. Atunci cand redai incredere, esti mai empatic si iti permiti sa fii vulnerabil.

Increderea este calma, plina de compasiune, curioasa si atenta.

Ego-ul are efectul opus.

Avem impresia ca trebuie sa pastram o doza mica de ego pentru a excela. Din ce cauza? De frica. Pentru ca goana dupa rezultate si munca extraordinara ne ingrozeste. Ego-ul ne linisteste acea frica. Inlocuieste momentele acelea de ratiune, “Nu sunt pregatit acum”, cu “Sunt bun, stiu ce fac. Nu am cum sa gresesc .”

Ne spune ce vrem sa auzim, atunci cand vrem sa o auzim. E o solutie pe moment cu consecinte pe termen lung. Pentru ca stim cu totii cum se sfarsesc acele povesti. Nu au un final fericit. Nu sunt multimi care aclama.

Cochetam cu aroganta si cu povesti inflorite, in timp ce pierdem din vedere ce inseamna de fapt sa ai succes. Este vorba de a aprecia ceea ce ai, dar de a continua sa iti cultivi taria de caracter, cunostintele si standardele la care lucrezi. Pentru ca la un moment dat, roata se va intoarce. Si vei vrea pe cineva in coltul tau care sa te sustina.

Fii exigent in aspiratii, bucura-te cu gratie de succes si nu renunta cand ai parte de esecuri.

Unde ne gasesti

Strada Siret, Nr 61, Sector 1, Bucuresti

Unde te auzi cu noi

0724003304

Unde ne scrii

office@companiadeartisti.ro

Share This