Cum compunem melodii, partea a II-a:
Dezvoltare creativa

In seria de articole “Cum compunem melodii,” Doctorul in compozitie si improvizatie muzicala, Andrei Tudor, vorbeste despre cum ne cultivam creativitatea si cum ne exprimam prin note si armonii.

In a doua parte, invatam cum sa dezvoltam o idee, tinand cont de relatia a celor doua elemente cheie dintr-o compozitie muzicala:

andrei_t

Ce este creativitatea?

Sunt cateva definitii ale creativitatii care imi plac; cea mai potrivita in momentul de fata, este una atribuita lui Albert Einstein:

“Creativitatea este sa vezi ce vede toata lumea, dar sa gandesti cum nimeni nu a mai gandit.”

Creativitatea pentru mine, inseamna sa aduc ceva nou si de valoare in lume. Inseamna sa gasesc o legatura noua intre lucrurile pe care le cunosc deja.

Un copil de 6 ani nu se gandeste ca trebuie sa vina cu o idee ingenioasa pentru a fi creativ. El se joaca in baie si se preface ca periuta de dinti este un microfon, ca taburetul din sufragerie este o toba si ca tacamurile sunt betele – pentru el, asta inseamna creativitatea.

Dar el a inventat ideea de microfon sau de tobe? Nu. El a invatat cuvintele si semnificatia lor din familie si din societate, si si-a folosit noile cunostinte pentru a crea legaturi noi.

Cum abordam creativitatea?

Nu este ca si cum ne putem trezi intr-o dimineata: “Am sa fiu creativ.” Dar in schimb, o putem pacali.

Cel mai bun mod de a face asta este sa renunti la inhibitii. Ce vreau sa spun prin asta? Vei vrea sa nu te mai cenzurezi si sa accepti ideile pe care le creezi, pentru ca apoi sa le “cantaresti” putin mai mult.

Fa acest lucru in timp ce compui. Cand iti vine o idee, pune-o in aplicare.

Iar fiecare idee incepe cu o melodie simpla.

Melodia – simpla si frumoasa

Compozitorul Anton Suteu mi-a spus odata ca melodia este ca o femeie nud. Daca este frumoasa, o poti imbraca cu orice si tot frumoasa ramane.

Melodia este naturala. Este un singur vers, o singura respiratie. Poate fi imaginata. Prin urmare, este cea mai buna unealta pentru a-ti debloca ideile creative.

Unii considera ca melodia este sufletul muzicii, pentru ca in melodie ne regasim cu totii. Este ceea ce fredonam cand suntem singuri. Este partea pe care ti-o amintesti din piesa ta preferata.

Eu consider ca melodia este primul plan muzical pe care urechea noastra il percepe, melodia este ca un exterior nevazut al muzicii, iar sufletul, interiorul este armonia.

Melodia si armonia sunt interdependente.

Din nefericire, azi, in multe studiouri de productie audio, cineva face tobele, altcineva construieste o armonie si abia dupa, un solist “compune” o linie melodica. Uneori, ies piese si asa, dar mi se intampla des sa aud la radio pasaje in care melodia nu are nicio relatie cu armonia.

Exista totusi exemple ale muzicii universale in care melodia este construita ulterior, peste o armonie gata facuta. Un exemplu celebru, care a rezistat in timp, este semnat de Charles-Francois GOUNOD , acesta scriind ”Ave Maria – Meditation sur le 1er Prelude de J. S. Bach”. Gounod imprumuta integral preludiul lui Bach, nu intervine asupra inlantuirii armonice si asupra constructiei, el pastreaza tot scheletul armonic al preludiului original adaugand o simpla linie melodica foarte inspirata.

Bach scrie acest preludiu in 1722 in “Clavecinul bine temperat”, Gounod preia aceasta piesa la 137 de ani distanta, in 1859. Si la inca 133 de ani distanta, in 1992, piesa intra pe albumul intitulat ”Hush” al marelui artist american de jazz, Bobby McFerrin, in duo cu violoncelistul japonez de muzică clasica, Yo Yo Ma. As spune ca putem vorbi despre un “Hit” de aproape 300 de ani.

Mi-as dori sa pot scrie si eu o melodie asa.

Indraznesc sa sper…

Ramai pe aproape si afla mai multe despre cum te poti exprima prin note si armonii.
 
Daca esti indragostit de pian si atras de partea creativa, Andrei te asteapta la cursul de compozitie si improvizatie muzicala.
 
La Companie, punem accent pe tehnica de compozitie, analiza si dezvoltare stilistica. Asa ca vei fi incurajat inca din prima zi, sa iti explorezi creativitatea ca artist.

Inscrie-te acum.

DESPRE AUTOR

Andrei Tudor – Lector Universitar, Doctor în compoziţie şi Profesor de improvizaţie muzicală – Cu un palmares de necontestat și absolut impresionant, Andrei Tudor s-a alăturat echipei Companiei de Artiști, susținând două dintre cele mai frumoase și generoase cursuri: improvizație și compoziție muzicală. Descoperitor de talente, Andrei și-a oferit multe dintre piesele sale debutanților în ale căror potențiale a crezut. Are o rabdare iesita din comun si gaseste in permanenta modalitati noi si originale de a te ajuta sa intelegi muzica. Printr-un simt al umorului subtil si o personalitate calda, Andrei este genul de persoana de care esti in permanenta absorbit, indiferent de dispozitia in care esti.
Share This