Cum poţi interpreta mai bine – încercând să te calmezi sau să te entuziasmezi?

Care este rolul emoţiei cand te prezinţi în faţa unei audienţe? Fie că e vorba de public speaking, interpretare vocală sau un eveniment sportiv, cu toţii ne confruntăm la un momentan dat cu frica de a greşi.

Alexandru Constantin, profesor în arta vorbirii şi managementul in relaţia cu presa la Compania de Artişti, discută despre cum poţi folosi emoţia la cursul de canto pentru adulţi.

echipa_alexandru_constantin

Sunt două tipuri de oameni pe lume.

Oamenii cărora le plac cursele de adrenalină. Şi oamenii cărora nu le plac.

Oamenii care sunt pentru cursele de senzaţii tari sunt cei care îşi ridică mâinile în aer, au zâmbetul pe buze, ţipă, urlă şi par entuziasmaţi de călătorie.

Oamenii anti curse de adrenalină (cei ca mine) sunt cei care se incătuşează în scaune, se prind de bare de siguranţă, de centuri sau de orice, de dragul vieţii lor, au frica în ochi, încearcă vitejeşte să se calmeze, să evite sperieturi şi par uşuraţi când călătoria ia sfârşit.

Am învăţat că, încercând să mă calmez înainte de a urca într-un rollercoaster, înainte de a face bungee jumping şi înainte de alte forme de divertisment care sfidează moartea, este pur şi simplu un exerciţiu inutil care garantează o experienţă neplăcută de la început pană la sfârşit.

Ce are asta de-a face cu cântatul?

După cum se dovedeşte, încercând să te calmezi inaintea unei interpretări poate fi nu doar inutil, dar chiar contraproductiv. Iată câteva lecţii pe care le poţi invăţa la cursul de canto pentru adulţi.

Incitare și activare
Te pregăteşti să intri în audiţie sau să urci pe scenă. Pe măsură ce aştepţi, inima începe să îţi bată mai tare şi nervozitatea preia controlul. Da – este normal; dar asta nu te face să te simţi mai bine, şi începi să îţi faci griji că emoţiile îţi vor deraia interpretarea. Aceste emoţii sunt printre primele cu care vei lucra la cursul de canto pentru adulţi, la Privat Incepători sau Avansaţi, de la Companie.

În mod normal, ne referim la această experienţă neplăcută ca la “anxietate,” dar termenul nu este neapărat folosit corect.

La modul oficial, această stare de “ucide sau vei fi ucis” este cunoscută sub denumirea de “incitare” sau “activare,” potrivit psihologilor sportivi. Veţi vedea la ce mă refer într-un moment.

Instinctul nostru este să ne calmăm şi să ne indepărtăm de starea de nervozitate. Dar, starea în care ne simtim fizic mai activi nu este nici pozitivă, nici negativă.

Componenta emoţională a stării de incitare sau de activare este de fapt, cea care ne ofera o stare pozitivă sau negativă, ajutătoare sau dăunătoare.

Interpretarea vocală
Într-un studiu, nişte grupuri au fost rugate să cânte Don’t Stop Believin’ de Journey într-un program de karaoke, în faţa unui juriu, unde premiul depindea de cât de corect pot să cânte (volum, intonaţie, etc).

Înainte de a începe să cânte, au fost intrebaţi “Cum vă simţiţi?

Un grup a fost rugat să răspundă cu “Mă simt agitat.

Alt grup a fost rugat să răspundă “Mă simt entuziasmat.

Al treilea grup nu a fost întrebat de starea lui deloc.

Cea mai bună interpretare a aparţinut grupului care a răspuns cu o stare de spirit “entuziasmată” (80%), iar cea mai slabă interpretare a venit din partea grupului care a răspuns cu o stare de spirit “agitată” (55%). Performanţa acestuia a fost substanţial mai slabă decât cea a grupului care nu a fost întrebat deloc de felul în care se simte (70%).

Anxietate vs entuziasm
Anxietatea, spre exemplu, este o stare neplăcută, tinde să ne strice performanţa şi implică o emoţie negativă.

Entuziasmul, pe de altă parte, implică o experienţă psihologic similară, dar pe care o resimţim mult mai positiv şi are tendinţa de a ne înălţa interpretarea.

Psihologii sportivi ştiu de ceva vreme că executanţii de succes tind să interpreteze starea activă dinaintea performanţei ca entuziasm. Astfel, sunt mult mai motivaţi şi pregătiţi pentru a aborda provocările ce le ies in cale.

Sunt studii care sugerează că entuziasmul întradevăr duce la performanţe mai bune. Şi mai interesant este faptul că schimbarea de la starea de anxietate, la starea de entuziasm nu este atât de dificilă precum pare.

Ce poţi face mai departe
Data viitoare când ai o interpretare, fie la o audiţie sau pe scenă, şi nervozitatea începe să preia controlul, evită să spui oamenilor că eşti agitat. Şi nu te stresa dacă nu te simţi pe atât de calm pe cât ai vrea sa fii.

Încearcă asta în schimb: “Abia aştept!“- spune-o şi mai tare, şi observă ce se întâmplă când accepţi energia şi concentrarea ridicată care vine la pachet cu adrenalina.

Au început preselecţiile pentru Promoţia C 14 la Compania de Artişti. Vrem să te cunoaştem mai bine – vino să ne uimeşti cu talent, entuziasm si pasiune. Inscrie-te aici!

DESPRE AUTOR

Alexandru Constantin este jurnalist, prezentator TV, moderator şi producător TV. În cadrul Companiei de Artişti, aduce peste 10 ani de experientă în imagine şi arta vorbirii. La vârsta de 18 ani, a început să lucreze ca reporter şi ulterior prezentator al emisiunii de atunci “Focus Monden”. În 2015 şi-a lansat propria emisiune “60′ cu Alexandru Constantin”, pe care o realizează şi acum la Prima TV.

Share This