Ghid complet despre tensiunea
din vocea ta
(si ce sa faci in privinta asta)

Avem mai multe tipuri de tensiune in corp.
 
Acestea au un impact enorm asupra vocii noastre si a usurintei cu care putem trece prin registrele vocale.
 
Profesoara noastra de canto, Cristina Stroe, vorbeste despre de ce este important sa le stim controla:

cristina-stroe-tensiunea-din-corpul-tau

Tensiunea – si buna, si rea

Cand vine vorba de cantat, apar cateva probleme cu tensiunea din corpul nostru. Prima este ca, foarte des, presupunem ca stim diferenta dintre tensiunea buna si tensiunea rea.

Cand eu am invatam sa cant, aveam o gramada de tensiune acumulata si credeam ca asa ar trebui sa se simta cantatul. Tot timpul am considerat cantatul ca o abilitate greu de invatat si prin urmare, am crezut ca ar trebui sa ma simt ca si cum mi-as da sufletul.

Dar nu.

Daca esti de aceasta parere, te rog scrie-o pe o foaie de hartie si in mod ritualic, da-i foc mai incolo.

Uite ce le spun cursantilor mei:

Vrei sa iti controlezi vocea din modul in care inspiri si expiri, motiv pentru care iti vei simti pieptul usor solicitat, dar niciodata tensionat. Din cauza ca iti controlezi vocea din aceasta zona, tot ce este de la gat in jos trebuie sa fie relaxat.

Unde se ascunde tensiunea? (in spatele cortinei)

Maxilarul

Maxilarul tinde sa adune mai multe tipuri de tensiune care pot intra in conflict cu capacitatea noastra de a canta liber si de a rezona.

Prima forma de tensiune este cand maxilarul ramane intr-o pozitie rigida, fixa. Vrei ca maxilarul tau sa se deschida natural si usor. De obicei, imi incurajez cursantii sa isi imagineze ca muschii fetei ar fi sub un anestezic slab, pentru a-i incuraja sa dea drumul maxilarului din pozitia fixa.

O alta tensiune a maxilarului este de a iesi inainte, in special cand cantam o piesa mai dificila la care simtim ca trebuie sa lucram mai mult.

Pentru a-ti da seama daca acest lucru ti se intampla si tie, pune-ti degetele in dreptul barbiei. Acum incearca sa canti: iti impingi barbia in degete, sau iti lasi maxilarul sa cada natural in jos?

Limba

Ah, unul dintre cei mai tensionati munchi cu care avem de-a face in timpul unei interpretari. Se poate incorda si retrage in secunda in care nu esti atent la el. Gandeste-te la limba ca la copilul neastamparat din toate partile corpului cu care ai de-a face cand canti.

Din acest motiv, limba necesita supraveghere atenta, in special cand vrei sa atingi note in acut. In acest fel, va ramane un muschi relaxat si nu te va incurca in timpul interpretarii.

Umerii

Nu stiu despre tine, dar umerii mei imi poarta toate temerile, indoielile si grijile. Tindem sa ne incordam umerii in viata de zi cu zi fara sa ne dam seama, iar acest lucru reiese amplificat atunci cand cantam.

Iti ridici umerii atunci cand incepi sa atingi note din ce in ce mai sus? Ii lasi sa cada inainte, stand cocosat? Sau ii tii intr-o pozitie fixa fara sa le dai drumul, de la inceput, pana la sfarsit?

Cantatul in fata unei oglinzi este o metoda buna de a observa cata tensiune tii de fapt, in umerii tai. Din pacate, umeri tensionati mai inseamna si un gat tensionat, care garanteaza o experienta neplacuta pentru orice cantaret.

Lasa-ti bratele sa iti cada pe langa corp si lasa-le sa se simta grele. Daca te ajuta, ia doua sticla de apa si tine-le in maini.

Abdomenul

Unul din locurile in care cei mai multi cantareti isi tin tensiunea este in abdomen.

Incearca asta in schimb: inspira adanc si incepe sa vorbesti in timp ce expiri si dai drumul abdomenului. Nu suna si nu rezoneaza cu nimic mai diferit, nu?

Acum incorda-ti abdomenul si fii atent la baza gatului. Daca te concentrezi in acel punct, vei observa ca daca strangi mai tare din muschii abdomenului, strangi totodata si din baza gatului.

Cand incerci sa canti corect renuntand la tensiunea inutila, te vei simti cu mult mai putin solicitat cand incerci sa controlezi miscarea diafragmei.

Vrei sa afli mai multe despre cum poti scapa de tensiunea din corpul tau, cum iti poti creste rezonanta vocala, si sa regasesti bucuria de a canta?

Inscrie-te la cursurile de canto, Modulul Privat Incepatori sau Avansati, si lasa-ti grasul liber.

DESPRE AUTOR

Cristina Stroe – profesor asistent de canto – Deși este foarte tânără, Creona este compozitoare și producătoare muzicală. O poti vedea cantand pe scena alaturi de Andra sau poti sa dai nas in nas cu ea in studiourile profesionale de inregistrari. Pasionata de creatie si originalitate in interpretare, Cristina te ajuta sa descoperi amprenta stilului tau.
Share This