Cea mai importanta parte a interpretarii tale (pe care probabil nu o exersezi)
Piesa pregatita? ✓
Imagine pusa la punct? ✓
Incalzire vocala? ✓
… gata! Esti pregatit sa urci pe scena si sa oferi audientei o interpretare pe care o vor tine minte.
Dar este de-ajuns?
Profesorul nostru in arta vorbirii, Alexandru Constantin, crede ca secretul unei interpretari memoriabile, fie ca esti prezentator TV, Public Speaker sau cantaret, sta in stabilirea unei legaturi cu audienta ta.
Daca vrei sa urmezi lectii de canto in Bucuresti, acum ai ocazia sa afli ce inseamna asta.

M-am strans cu familia mea weekendul trecut la un film, si am ales Little Rascals. Este un film despre un grup de copii anti-fete, care pun la cale un plan malefic de a-si desparti prietenul cel mai bun de iubita lui, pentru a castiga o cursa de masinute.
Daca nu iti amintesti filmul, este probabil ca este din anul 1994. Care bineinteles, inseamna ca este un film “vechi.” Are dungile acelea negre pe margini, nu este in HD, iar fonturile folosite in generic sunt complet demodate. (gen, asa)
… Si ce sa spun? Au fost atatea freamate si observatii ca “Alex, asta este un film veeechi!,” pana ne-am facut toti comozi.
Dar dupa 10 minute, toata lumea urmarea cu placere si la final, am ras bine cu totii, amintindu-ne partile cele mai amuzante.
Factori de credibilitate
Ca e mai bine sau mai rau, cu totii tindem sa judecam lucrurile dupa aparente.
Un restaurant complet gol sambata seara? Hmm…
Un contabil care foloseste Comic Sans pe site-ul lui de prezentare? Un birou dezordonat? Contact vizual slab? Hmm…
In situatii ca cele descrise mai sus, si nu numai, sunt anumiti factori de credibilitate, care afecteaza cat de deschisi suntem in fata noilor experiente – pana si inainte ca acestea sa aiba loc.
Probabil mancarea de la restaurant este incredibila; dar nu stam indeajuns de mult ca sa aflam. Probabil specializarile contabilului sunt exact ceea ce cautam, dar nu avem destula incredere ca sa ii luam in considerare parerea.
Primele impresii conteaza; nicio noutate aici.
Intradevar, multi cantareti care urmeaza lectii de canto in Bucuresti isi petrec timpul lucrand la prezentarea lor, pentru a se asigura ca primele 15-20 de secunde dau tonul intregii interpretari. Impactul puternic si rapid in primele momente alte prezentarii este un concept pe care il incurajez ca si coach, la cursurile mele de Public Speaking sau la cursurile de Prezentare TV.
Dar daca impresiile sunt formate pana si inainte de a incepe sa canti? Ca la film, la restaurant sau la o intalnire cu contabilul tau, daca audienta ta ia decizii pripite despre cata atentie vrea sa iti ofere, pana si inainte de a te auzi cum canti?
Doua intrebari
Cercetatorii de la Universitatea Hannover de Muzica, Drama si Media din Germania au facut o serie de studii pentru a raspunde urmatoarelor intrebari:
1. Care sunt factorii care influenteaza prima impresie a audientei despre un interpret?
2. Este o legatura intre prima impresie si cat de motivata este audienta sa asculte restul interpretarii?
Sau in alte cuvinte, ce impact are prima impresia in atentia pe care o primesti din partea audientei tale?
Pentru a face acest lucru, cercetatorii au folosit video-uri cu 27 de muzicieni care au participat la Competitia Internationala de Vioara Joseph Joachim, din 2009. Doar ca video-urile nu contineau interpretarea artistica, ci doar intrarile pe scena a muzicienilor.
Cum se creeaza o prima impresie?
Pe baza cercetarii anterioare, a feedback-ului trainerilor de actorie, si a comentariilor din partea audientei, cercetatorii au generat o lista de 141 de raspunsuri, de la coafura si pantofi, la aspect, sunet, contact vizual si tinuta.
Folosind statistica, lista a fost redusa la 10 puncte care, in modul cel mai fiabil, au contribuit la formarea primei impresii:
1. Cat de des a dat interpretul aprobator din cap catre audienta
2. Directia privirii
3. Cat de des si-a schimbat interpretul directia privirii
4. Cat de des si-a atins interpretul parul, hainele, etc.
5. Pozitia dreapta a interpretului
6. Marimea pasilor facuti de interpret cand a urcat pe scena
7. Nivelul de incredere emanat de catre interpret
8. Cat de hotarat parea interpretul cand a pasit pe scena
9. Cat de placut parea interpretul
Observa cum parul, pantofii, aspectul fizic si alte elemente ce tin de aparenta nu au aparut pe lista. Curios, acestea nu au avut un efect atat de mare in formarea primei impresii.
Cat de mult conteaza prima impresie?
Avand 10 factori care influenteaza prima impresie, cercetatorii au trecut apoi la a doua intrebare – cum poate intrarea pe scena a muzicienilor sa motiveze audienta sa le asculte cu atentie interpretarile?
Audienta a fost rugata sa ofere scoruri interpretilor, raspunzand la fiecare din cele 10 intrebari. Ulterior, au fost intrebati: ai vrea sa urmaresti interpretul mai departe?
Rezultatele au fost foarte convingatoare. Dintre muzicienii cu cel mai mare scor al intrarii pe scena, audienta a exprimat un interes cu 43% mai mare de a le urmari interpretarea mai departe, decat a celor cu un scor slab.
Cu toate ca studiul a avut loc in contextul interpretarii de muzica clasica, concluziile sunt esentiale oricui lucreaza cu o audienta. Am mai dezbatut acest subiect in contextul prezentarii TV. Daca vrei, citeste mai multe aici.
Daca vrei sa le incerci aceste notiuni pe pielea ta, Compania De Artisti sustine lectii de canto in Bucuresti, unde poti cocheta cu toate elementele ce tin de scena.
Pune totul in aplicare
Cand aveam 4 sau 5 ani, am spus o poezie la gradinita cu spatele la audienta mea. De alte ocazii, uitam sa intonez. Sau sa fac o plecaciune. Sau sa zambesc.
La un moment dat, mama mi-a facut loc in camera de zi si m-a pus sa exersez intrarea pe scena cu un zambet. Cu un scop. La inceput, credeam ca este un exercitiu prostesc; dar uitandu-ma acum la rezultatele studiului, probabil nu a fost.
Se pare ca avem ocazia de a forma o legatura cu audienta noastra din clipa in care urcam pe scena. Sa le captam atentia chiar inainte de a incepe sa cantam, sau sa prezentam, si sa ne asiguram ca sunt interesati si motivati sa ne asculte mai departe.
Dar pentru a profita din plin de aceasta ocazie, avem nevoie de planificarea, exersarea, repetitia, inregistrarea si revizuirea acestui detaliu des ignorat al interpretarii – intrarea pe scena. De aceea, te invit la lectii de canto in Bucuresti, sustinute de Compania De Artisti.
Vrei sa inveti mai multe din experienta lui Alexandru, despre cum iti poti capta si entuziasma audienta la un concert, juriul la o auditie si jurnalistii la o intalnire de presa? Te asteptam la cursul de canto pentru incepatori. Inscrie-te acum.
DESPRE AUTOR