Despre “furnici”: teoria muzicala pe intelesul tuturor. Doar in Promotia C15.
Daca iubesti muzica si vrei sa o intelegi dincolo de sunetele pe care le emiti cand canti o piesa, atunci trebuie sa intelegi teoria muzicala. Pentru unii, poate parea coplesitoare si greu de parcurs.
Dar din fericire, nu trebuie sa inveti stand pe un scaun, cu partitura si o carte de teorie in fata, incercand sa tocesti notele, gamele sau intervalele.
Dana Dorian, profesoara de canto si teorie muzicala, vorbeste despre cum te imprietenesti cu “furnicile” de pe portativ in al doilea modul al Promotiei C15.
Ai aflat? Facem inscrieri pentru Promotia C15, editia 2017-2018. Afla mai multe despre toate specializarile cu care interactionezi intr-un an de studiu: c15.companiadeartisti.ro
Am scris un articol acum ceva vreme despre niste blanosi de pe Instagram, care mi-au luminat ziua cu talentele lor vocale. Citeste-l aici.
Muzica este frumoasa si poate fi accesibila oricui, cu metoda potrivita de predare.
Dar pentru a intelege muzica dincolo de sunetele pe care le emiti cand canti o piesa, ai nevoie de un sistem prin care sa iti notezi ideile si sa le reproduci muzical.
Asa ca, in al doilea trimestru al Promotiei C15, dai de teoria muzicala si de lectii care iti vor da mai multe dureri de burta (de la prea mult ras, bineinteles), decat dureri de cap.
Fiecare idee, la randul ei
In experienta mea de pedagog, cand rostesc la clasa, pentru prima oara, cuvintele “teorie muzicala”, pe chipurile studentilor mei apar brusc si automat grimase pline de oroare sau dispret. Rareori amintirea orelor de muzica din scolile generale este placuta.
Si atunci, intelegand ca pentru ei teoria muzicala are o conotatie negativa si o traducere gresita, incerc sa le prezint teoria muzicala ca un scenariu de film complex.
Ca orice lucru pe care il inveti, muzica trebuie inteleasa.
Imagineaza-ti cum ar fi sa inveti sa mergi pe bicicleta, urmand niste reguli.
“Acum gaseste-ti echilibrul, acum da repede din pedale, nu uita sa privesti inainte, misca ghidonul, schimba vitezele, franeaza asa, semnalizeaza asa…” Uf! Pare extrem de complicat!
Daca ai primit asemenea sfaturi, probabil nici nu ai stiut de unde sa incepi si abia dupa mult timp si mult efort, ai ajuns sa stapanesti o bicicleta.
Cat de des se intampla asta intr-o sala de clasa? Cam la fel de des pe cat auzi pe cineva spunand ca teoria muzicala e “enervanta, plictisitoare, dificila.”
In Promotia C15, te joci cu un singur concept o data si ai ocazia sa il folosesti si sa il refolosesti in contexte diferite, pana intelegi cu adevarat informatia.
Treptat de la ce stii, la ce nu stii
“Ce este un portativ?”, am intrebat odata un copil de 6 ani. “Un fel de poarta?”, mi-a raspuns el.
Nu facea misto de mine. A raspuns asa pentru ca nu mai intalnise termenul pana atunci. Asa ca a cautat definitia in cuvintele pe care le cunostea deja.
In Promotia C15, incepem sa disecam teoria muzicala folosind exemple de zi cu zi. Mergem la whiteboard si desenam clasicul portativ cu “furnici”. Intai una… la care se mai adauga una… langa care se alatura o alta…. Treptat, ele ajung sa spuna o poveste.
La inceput, iti descrii biroul. Apoi ajungi sa iti descrii casa, patrupedul, familia si prietenii.
Suna simplu. Dar chiar este usor de retinut. Pentru ca daca intelegi fundamental o idee, este usor sa pornesti de la ceva simplu, sa ajungi la ceva complex, pana cand poti sa spui orice poveste in notatie muzicala.
Aceeasi informatie, dar mereu intr-o forma diferita
Vorba aia, “repetitia este mama invataturii”. Perfect de acord. De aceea, la Companie vei repeta si repeta si repeta, pana cand identificarea si reproducerea intervalelor iti va fi la degetul mic.
Dar nu vei repeta oricum. Ci putin mai altfel. Care este scopul? Sa stapanesti niste concepte foarte bine, fara sa te epuizezi sau sa te plictisesti.
Asa ca:
Stam impreuna in fata whiteboardului si spunem o poveste. Construim o casa muzicala si explicam ce note locuiesc pe fiecare burlan, pe fiecare scandura, pe fiecare pervaz si ce note locuiesc in spatiile dintre liniile portativelor improvizate.
In alte zile, formam echipe si facem un Twister muzical sau ne alegem reprezentati pentru fiecare tura si facem un joc de “potriveste note pe portative si spatii”. Si totul, contratimp.
Activitatile sunt nelimitate. Dar niciodata plictisitoare.
Scopul jocurilor? Sa intelegi si sa simti muzica, la propriu, pana in varfurile degetelor. Dincolo de intelesul practic, ai ocazia sa interactionezi cu teoria muzicala vizual, tactil si auditiv.
Putina competitie si multe buline verzi
Pana si cele mai interesante ore au nevoie de putina competitie. Am observat ca informatia noua se cimenteaza mult mai usor si concentrarea tuturor sporeste.
Ultima data, am format echipe si ne-am jucat cu ideea de schimb de roluri. De fiecare data cand un grup termina un exercitiu impreuna, puteau alege orice voiau sa predea clasei la lectia urmatoare.
In felul asta, am ajuns de la un exercitiu pe care putini il faceau cu entuziasm, la tot ce poti invata despre design vestimentar, aranjamente florale, gaming sau cum sa schimbi un bec, intr-o singura ora.
Muzica, pentru a fi inteleasa, trebuie invatata intr-un mod activ, distractiv si placut. Pana si (sau mai ales) teoria muzicala. Joaca si buna-dispozitie sunt singurele metode prin care inveti logic, cu placere si retii o viata intreaga.
Asta te asteapta in al doilea modul al Promotiei C15.
Daca vrei sa afli mai multe despre ce inveti, cu cine inveti si la ce rezultate te poti astepta, urmareste-ne in continuare. Pentru detalii despre Promotia C15 si inscrieri, viziteaza-ne aici: c15.companiadeartisti.ro
DESPRE AUTOR